THT - Bassoradiossa

THT ry:n puheenjohtaja Kari Laurila oli Bassoradiossa 29.6.2012 AIHEENA TYÖ - KUUNTELE TALLENNUS TÄSTÄ
, Truths & Rights oli Riku Rantalan ja Tuomas "Tunna" Milonoffin juontama ohjelma Basson iltapäivässä joka oli perjantaina klo 15–18.
"Ei Suomessa ole pula työvoimasta(=valhe) vaan halpatyövoimasta ja orjista". Olen antanut itsestäni sen kuvan, että olen köyhien ja syrjäytyneiden puolestapuhuja. Pakko myöntää, että enemmänkin voisin tehdä. Jaan myös toisten kirjoituksia luvalla yms. Katso blogi listaani jossa paljon apuja. Totuus koskee.

perjantai 30. marraskuuta 2012

Tältä tuntuu olla köyhä - Kuka elää ja kenen kustannuksella

Laitetaas tämmöinen kirjoitus tähän

Tältä tuntuu olla köyhä : 


Työttömäksi jäänyt perusti yrityksen, joka toi toivon mutta vei leivän.

 Lähde : http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talta-tuntuu-olla-koyha?ref=top 

 

Laitetaan tähän nostatusta tähän artikkeliin joka nostaa mielipiteitä, eihän puupäät tajua mistään mitään joka huomattiin tiistain ajakohtaisen kakkosen ohjelmassa. Monet on täysin viraantuneet kaikesta ja mikä huomioitavaa ne ovat vielä rikkaita ja päättävässä asemassa vielä.

VAIN Emilia Kukkalalla ja parilla muulla oli jotakin järjellistä sanottavaa!
Kiitos siitäkin vähästä!

 

Kuka elää ja kenen kustannuksella :

Ajankohtaisen kakkosen teemailta 27.11. pysyi yhtä kaukana itse asiasta kuin pelkäsinkin. Piti puhua "syrjäytymisestä", mutta köyhyydestä ei saanut puhua, eikä siitä, mistä se johtuu. Viittaukset ongelmien alkusyihin ohitettiin täysin. Sitä kelaa ei kukaan uskaltanut lähteä purkamaan, vaikka sitä yritin tarjota ja yritti pari muutakin keskustelijaa.

Enimmäkseen lässytettiin, että työ miehen tiellä pitää ja kaikki työ on arvokasta. Esimerkiksi se sivuutettiin täysin, että silloin siitä varmaan pitäisi maksaakin jotain. Sitä paitsi, kaikki työ ei ole arvokasta. Yhteisölle hyödyllinen työ on. Osa on suorastaan vahingollista. 

Tässä alla linkki toimittaja Emilia Kukkalan kirjoutukseen joka oli itse kovasti äänessä myös ohjelmassa minkä pystyi.


Lähde : http://pantterin.blogspot.fi/2012/11/kuka-elaa-ja-kenen-kustannuksella.html 

 

Oikeus ja kohtuus

Työmarkkinatuen lisäksi ei saa ansaita mitään syyllistymättä petokseen. Et voi veikata netissä mitään koska jos sijoitat 30€ ja voitat 10€ lasketaan se tuloksi vaikka häviät rahaa.

Kukaan ei saa siirtää rahaa tilillesi vaikka joku olisi velkaa 20€. Tai jos vanhemmat haluaisi lähtettää vaikka 100€ rahaa lapselleen jotta se saisi ruokaa ostettua sekä vaatteita. Sama kun repii sen satasen roskiin koska mitään ei saa näkyä pankkitilillä vaan kaikki pitää olla tyynyn alla kuten sota-aikaan.

Sakarin listasta puuttuu valitettavasti se älyttömyyksien huippu, jonka mukaan työtön ei saa tehdä vapaaehtoistöitä! Kuka ja mikä taho näitä vahtii - mikä on vapaaehtoistyötä, mikä on omaa harrastusta, mikä on vapaaehtoistyön määre?

Itselleni kirjattiin salaa että hae sairaslomaa jos teet vapeehtoisesti jotain vaikka autan vanhempia tai mitä vaan kun sanoin töitä on vaikka kuinka paljon eli vapaaehtoistyötä mutta ei palkkatyötä. Urheiluseuratoiminnasta tai mistä vaan pitää olla turpakiinni kun ne sanoo että odotat kotona lappuja koko ajan. Sanoin viime maaliskuussa että en asunut edes kotona 9kk. Virkailija sanoi missä sitten asuit, sanoin milloin missäkin kunnes löysin asunnon johon muutin ja että mitä vittua se virkailijalle kuuluu vaikka asuisi joka yö eri paikassa teltassa tai missä vaan. 

Tämä virkailija Imatran työkkärissä voin sanoa suoraan mielisairas kusipää ja toivottavasti luet tämän ja menet hoitoon välittömästi sanoneet muutkin työttömät joitten kanssa olen jutellut virkailijoista ja nimiä en tähän laita jotta en saa syytettä, moni kysynyt neuvoja lapsilleen miulta jotka pakotettu orjiksi että mitä hyö tekee ja tässä blogissa on paljon ohjeita sekä oikealla olevissa linkeistä toisiin blogeihin joita kannattaa lukea tarkkaan ajatuksella tai sitten kysyä Facebookissa tai missä vaan jotta ei kuseteta työttömiä josta tullut jo maantapa, pitäs neuvoa ja antaa ohjeita virkailijoitten mutta näistä onkin tullut kusetuslaitoksia eli itse en pystyisi edes olemaan tommoisissa töissä tai en tottelisi järjettömiä määräyksiä koskaan edes lopputilin uhalla.

Yksi mikä pitää muistaa on että ei nämä virkailijat tee työtään pakosta vaan vapaaehtoisesti josta ne saavat vielä palkkaa eli rahaa, ihminen voi kieltäytyä noudattamasta myös järjettömiä käskyjä tai ohjeita mitä tulee ylemmältä jopa lopputilin uhalla. Näin yksinkertaista se on, mutta jos perseennuolemisesta tykkää niin sillehän ei voi kukaan mitään. 

On tämä järjästelmä todella hieno ja kansa on äänestänyt parhaat viisaat hallitukseen ja Kokoomus kiittää ja SDP:hän tämän orjatyö systeemin loi Suomeen pitää muistaa. Mutta pakkotyötä tai pakkokursseja ei osaa mikään puolue tai taho lopettaa vaikka ne ovat lain vastaisia.

sakutimonen @ Perjantaina, Marraskuun 30. 2012
Yksi suurrikollinen on saatu tuomittua, joten maailma on taas piirun verran oikeammalla tolalla. Joensuun käräjäoikeus on tuominnut kontiolahtelainen miehen petoksesta, koska hän teki työmarkkinatuella ollessaan satunnaisesti palkkatöitä. Näin tärkeä rikosuutinen pitää ilman muuta kertoa kaikelle kansalle varoitukseksi.

Varoitukseksi sen kertoi sanomalehti Karjalainen. Mies oli hakenut ja saanut työmarkkinatukea. Hän oli kuitenkin jättänyt kertomatta useissa työttömyysjaksoja koskevissa ilmoituksissa Kelalle, että hän oli ollut myös palkkatöissä. Hän oli hankkinut jopa 300 - 500 euroa kuukaudessa, joten työmarkkinatuen hakeminen samaan aikaa katsottiin petokseksi.

Vastaaja kiisti syytteet väittämällä saaaneensa Kelan virkailijalta tiedon, jonka mukaan vähäiset ansiot eivät vaikuttaisi tukeen. Tämä ei vaikuttanut asiaan, vaan miehen olisi pitänyt ilmoittaa etuuteen vaikuttavat tulonsa. Liikaa maksetuista tuista oli Kela tehnyt jo aiemmin hallinnollisen takaisinperintäpäätöksen ja nyt maksettavaksi tuli vielä 40 päiväsakkoa.

Juridisesti asia meni ihan oikein. Kaikki tukeen vaikuttavat tulot on kerrottava Kelalle annettavissa työttömyysjaksoilmoituksissa. Jos Kelan virkailija on sanonut, että vähäiset ansiot eivät vaikuta tukeen, niin neuvo on ollut väärä. Valtioneuvosto on antanut asetuksen työttömysetuutta määrättäessä huomioon otettavista tuloista. Sen 12 §:n lyhyt luettelo etuuteen vaikuttamattomista tuloista on  tyhjentävä. Vähäisiä ansioita ei tässä luettelossa mainita, joten kaikki ansiotulot vaikuttavat etuuteen.

Tämä tapaus muiden vastaavien ohella pistää taas kerran ajattelemaan järjestelmän mielekkyyttä. Jatkuvasti kuulee kauniita puheita työvoimapolitiikan kannustavuudesta ja kaiken työn tekemisen tärkeydestä. Kun ihminen sitten todella tekee jotain, niin hänet tuomitaan petoksesta. Se siitä kannustavuudesta. Epäilenpä, että tätä miestä on jatkossa vaikea saada vakuuttuneeksi työnteon kannattavuudesta ja järjestelmän kannustavuudesta.

Nykyinen lainsäädäntö rankaisee työtöntä kaikissa tapauksissa. Työttömän on oltava kotonaan odottamassa määräystä työharjoitteluun, työelämävalmennukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan. Nämä työt tehdään ilmaiseksi ja kieltäytyminen merkitsee työttömyysetuuden menettämistä. Jos työtön aktivoituu ja yrittää hankkia leivän päälle voita, niin hän syyllistyy petokseen. Tuen hakeminen huikeiden 300 euron tulojen päälle oli rikos. Voidaan ajatella niinkin päin, että se työn tekeminen etuuksien lisäksi oli rikos. Niin tai näin, aina työtön kärsii.

Jos lainsäädäntöä ei muuteta, niin kannustavuudesta on ihan turha puhua. Lainsäädännön muuttamista puoltaa myös vanha Olaus Petrin tuomarinohjeiden kohta 9:
Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan.

Lähde : http://sakutimonen.blogit.fi/oikeus-ja-kohtuus/ 



keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Paskatyö TOP 3 - Kuka elää ja kenen kustannuksella - Asian vierestä

Turha tässä itse ihmeitä kirjoittaa vaan laitan tähän alle pari kirjoitusta näin aluksi ja voin lisäillä näitä sosiaalisesta mediasta myös tänne. Olen sanonut että menkää sosiaaliseen mediaan kommentoimaan näistä enemmän tai henkilöitten blogeihin kommentoimaan.

Nämä on vaan tiedoksi monelle ja oikealla on niitä linkkejä myös joita kannattaa lukea.

Paskatyöt TOP 3

Mikä on Sinun Paskatyö Top 3 lista ?
Työvoimahallinnon tarjoamat "paskatyöt":
1. Työharjoittelija 9 euroa/päivä ( henkilölle, jonka työura ammatissa saattaa olla 40v)
2. Kuntouttava työtoiminta ( henkilölle, joka olisi heti valmis töihin, mutta joka joutuu leikkittelemään työllä )
3. Työpalvelukeskukset (kerätty ongelmaisia, jotka leikkivät normaalia työyhteisöä )

Tässä alla aiheesta lisää
Lähde : http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/125626-paskatyo-top-3

Kuka elää ja kenen kustannuksella

Ajankohtaisen kakkosen teemailta 27.11. pysyi yhtä kaukana itse asiasta kuin pelkäsinkin. Piti puhua "syrjäytymisestä", mutta köyhyydestä ei saanut puhua, eikä siitä, mistä se johtuu. Viittaukset ongelmien alkusyihin ohitettiin täysin. Sitä kelaa ei kukaan uskaltanut lähteä purkamaan, vaikka sitä yritin tarjota ja yritti pari muutakin keskustelijaa.

Enimmäkseen lässytettiin, että työ miehen tiellä pitää ja kaikki työ on arvokasta.
Esimerkiksi se sivuutettiin täysin, että silloin siitä varmaan pitäisi maksaakin jotain. Sitä paitsi, kaikki työ ei ole arvokasta. Yhteisölle hyödyllinen työ on. Osa on suorastaan vahingollista. 


Tässä alla linkki toimittaja Emilia Kukkalan kirjoutukseen joka oli itse kovasti äänessä myös ohjelmassa minkä pystyi.
Lähde : http://pantterin.blogspot.fi/2012/11/kuka-elaa-ja-kenen-kustannuksella.html 


Asian vierestä

sakutimonen @ Keskiviikkona, Marraskuun 28. 2012
Ajankohtaisen kakkosen syrjäytymistä käsittelevä teemailta oli paha pettymys. Studioon oli koottu joukko keskustelijoita, joista osa edusti omahyväistä itseään ja osa ei muuten vain näyttänyt ymmärtävän illan teemasta yhtään mitään. Juttu rönsyili odotetusti sivuraiteille alkaen paskaduunien olemassaolosta ja koko syrjäytymisen käsitteestä.

Sarasvuosta en viitsi sanoa paljon mitään, mutta kokoomusnuori Henri Heikkinen piti työttömyyden syynä hyvinvointiyhteiskuntaa. Kun yhteiskunnan sosiaalipalvelut ja työehtosopimusten yleissitovuus ajetaan alas, niin kaikki on hyvin ja markkinavoimat hoitavat asiat.

Onneksi Emilia Kukkala pysyi asiassa. Hänen johdonmukainen viestinsä oli, että työstä on maksettava palkkaa ja sillä palkalla on tultava toimeen. Tätä ei osa keskustelijoita tuntunut ymmärtävän ollenkaan, vaan he puhuivat sitä iänikuista höpinää ilmaisen työn jalostavasta vaikutuksesta. Sillä kuulemma pääsee työn syrjään kiinni ja se auttaa urapolun etsinnässä. Kuuroille korville tuntuivat kaikuvan työttömien työnhakijoiden ihmettelyt siitä, milloin ne urapolut aukeavat, jos palkatonta harjoittelua seuraa vain lisää palkatonta harjoittelua.

Onko sitten paskaduuneja olemassa? On tietenkin. Paskaduunia on jokainen työ sen laadusta riippumatta, jos siitä  ei makseta työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Paskaduunia on joka ikinen opiskeluun liittymätön palkaton työharjoittelu, työelämävalmennus ja kuntouttava työtoiminta. Sitä eivät ole hampurilaisten paistaminen tai siivoaminen, jos työstä maksetaan palkkaa. Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki eivät ole palkkaa. Ei tämän pitäisi niin vaikea olla ymmärtää.

Jonkun maininta työttömille järjestettävistä huuhaa-kursseista sai Sarasvuon melkein pillastumaan. Kurssien moittiminen on kuulemma ammattilaisten työn täydellistä aliarvioimista. Sarasvuon reaktiota en ihmettele, koska hän on menestynyt myymällä juuri sitä samaa höpinää liiasta rahasta kärsiville yrityksille kovaan hintaan.

Ne kurssit ovat täyttää huuhaata. Niillä aikuiset ihmiset opettelevat sanomaan käsipäivää ja kuulevat, että työhaastatteluun mentäessä on hyvä laittaa siistit vaatteet päälle ja kammata tukka. Lisäksi näihin kursseihin liittyy poikkeuksetta useamman viikon  kestävä palkaton työharjoittelu, josta ei koskaan seuraa varsinaista työsuhdetta.

Ajankohtaiselle kakkoselle annan sellaisen vihjeen, että kutsukaa keskustelemaan sellaisia ihmisiä, jotka tietävät jotain illan aiheesta. Tai järjestäkää vaikka katsojaäänestys, jossa äänestetään kaikkein tolloimmat ulos. Eilisestä porukasta olisivat joutuneet alkumetreillä pihalle Sarasvuo, Heikkinen ja ne kaksi nuorta yrittäjänaista, joiden nimet eivät jääneet mieleeni. He lakaiskoot omaa urapolkuaan toisten tekemällä ilmaisella työllä ja kuvitelkoot olevansa hyväntekijöitä.

Lähde : http://sakutimonen.blogit.fi/asian-vieresta-2/

tiistai 27. marraskuuta 2012

Aktivointisuunnitelma

Kohta lähden lenkkeillen TE-Toimistoon tai kävellen siis tohon 5km päähän tekemään aktivointisuunnitelmaa. Aikaa ei ole mutta kun mollissa lukee henk.koht.käynti niin mennään sitten.

Varmaan kun ei aikaa ne etsii nyt ajan ja näin työllistävät itse itseään että tules uudestaan ensiviikolla taas, olen miettinyt että jos jokaisen pitäs käydä kerran viikossa ilmoittautumassa niin näin voitas työllistää TE-toimistoihin väkeä helposti kymmeniä tuhansia ympäri Suomea, tietenkin pakkotyönä jollain muodollisella korvauksella uudet ja mitäs ihminen palkalla tekee kunhan vaan aktivoidaan ihmiset, sitten voidaan sanoa että työllisyysprosentti on laskenut johon lasketaan kaikki huuhaa työtkin ja kurssit ja paskat työt joita moni tekee kun ei muuta mahdollisuutta ;-)

Jatkan tähän kirjoitusta myöhemmin mitä tapahtui jne.

JATKUU: Hikisenä pöllähin TE-toimistoon sisään kun kävelin napakkaan noin 5-6km suunta paljon vaatetta päällä. Jonotus lappu vaan kehiin ja 3 minuuttia niin olin jo huoneessa. Yllätys yllätys siellä olikin tähän asti ollut tosimukava nainen jotka olleet harvassa, ei siinä paljoa aikaa tuhraantunut se katsoi tietojani mikrolta ja jatkoi 2kk taas työnhakua että sitten pitäs Tammikuun lopussa tehdä ehkä vuotuinen "sääntöihin perustuva" suunnitelma. 

Eihän näistä suunnitelmista ole hyötyä kuin niille jotka ei itse osaa tehdä näitä eikä etsiä töitä oma-aloitteisesti, koulutuksia sekä tehdä cv:tä ja vaikka mitä. Mutta näin mukavasti meni kerrankin kun sattui oikea virkailija. Sanoin että etelään päin en lähde työn perässä kun olen ostanut keväällä vasta asunnon ja tiedän nämä firmat täällä alueilla joissa kavereitakin töissä toistaiseksi ja yt:tä paukkuu joka paikassa. Jos luet tätä niin KIITOS.

Teppo Palmroosin laulu tähän kehiin ja Teppo sanoi eilen että hänen lauluja voi jakaa.

Aktivointisuunnitelma



maanantai 26. marraskuuta 2012

Höpläytystä - Alennettu toimeentulotuki

 

No niin tässä on taas alla hyviä tekstejä jotka on jaettu Facebookissa jne., Huomenna itseni mentävä taas TE-Toiminstoon käymään ja mitähän paskaa taas sanotaan, kirjataanko omia kuten on tähänkin mennessä tehty aivan tahallaan, selittämään se laitos kyllä osaa ja toiset virkailijat nauttii ilmiselvästi ihmisten kyykyttämisestä.

Äänitettävä kaikki, ja mitäs hyötyä tässä käynnissä on. Ei mitään muuta kuin että on vaan käytävä juttelemassa jotta henkilöt voivat nostaa itselleen palkkaa. Mutta ei voi sanoakkaan että ei hyötyä koska muuten ei jatku työmarkkinatuen maksaminen sekä sadat tuhannet pelkää jatkuvasti joutuvatko pakkotöihin joissa ei hevon vitun järkeä monellekkaan, ne pitäisi olla vapaaehtoisia tai sitten palkataan 8 tunnin palkalla virallisesti töihin eikä milllään minimipalkalla vaan henkilön ammattitaito sekä työhistoria huomioiden.

Toisaalta miuthan voidaan pakottaa ex-töihin kunnan tietohallintoon jossa olin Hewlett-Packardilla sekä Soneralla, kaupungille vaan 9€ päivä korvauksella tai 1050€/kk muodollisella palkkalla (palkkatuella) tai korotetulla 1370€/kk. Se vasta loisikin motivaatiota kun tietää mitä muut vetää palkkana samoista töistä ;-)

Ja nämä touhut koskee satojatuhansia Suomessa. Tossa yksi ex-työkaveri olikin yli vuoden pakkotöissä ja saa nyt liitontukia 580€/kk käteen :D :D :D että se siintäkin ylivuoden työstä jos joku puolustelee näitä niin ajatelee vaan omaa napaansa on totuus.Onhan palkkatöitäkin Suomessa mutta pitäskö satojen tuhansien muuttaa kaikkien etelään ja myydä asunnot, mökit, toisilla lapsia, vaimo, perhe, suku, kaverit jne. Ja silti voit saada heti kenkää udessa firmassa jossa alkaa taas YT:t tietysti.

Viikko sitten kun oli se Ajankohtainen kakkosen ohjelma josta oli aiemmin myös tekstiä, siinähän oli niin täyttä paskaa eli valhetta mutta tätähän tämä Suomi on harrastanut aina ainaskin työpaikoilla joissa olen itse aina ollut yli 20 vuotta. Kerrotaan ulkopuolelle tahallaan asiat väärin ja näin aivopestään ihmisiä kuin ex-Neuvostoliitossa. Muistan Telecom Finland tai ptl-tele aikoihin kun Helsinkiläiset yritti saada "Karpolla on asiaa" ohjelmaan totuuden ptl-tele irtisanomisista, koska kun kysyttiin hallinnosta niin asiat vääristeltiin aina päin vastoin että ei pidä paikkaansa sanoi isomäärä Helsinkiläisiä kun olisi pitänyt kysyä suoraan työntekijöiltä jotta olisi totuus tullut ilmi.

Ja tietty osa kansaa uskoo jatkossakin mediaan ja kaikkeen täysin kuin aivottomat pöllöt, pitäs kansan jo aukaista silmät vihdoinkin mistä kaikesta on kyse eli tahallaan nämä asiat tehdään hyvinkin pitkälle.


Höpläyttikö Kakkosen ajankohtaistoimitus Sinuakin?


Alennettu toimeentulotuki


sakutimonen @ Sunnuntaina, Marraskuun 25. 2012
Kuntien sosiaaliviranomaiset rikkovat Toimeentulotukilakia joskus joko tahallaan tai tietämättömyyttään. Usein kyse on tilanteesta, jossa työtön on menettänyt oikeutensa työmarkkinatukeen työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn takia. Moitittava menettely tarkoittaa Työttömyysturvalain mukaan työvoimapoliittisesta toimenpiteestä eroamista tai kieltäytymistä ilman pätevää syytä.

Kun työmarkkinatuki menee, niin silloin on turvauduttava kunnan myöntämään toimeentulotukeen. Sitä kunnan on pakko myöntää, mutta Toimeentulotukilain 10 §:ssä säädetään alennetusta perusosasta. Perusosaa voidaan alentaa enintään 20 %, mikäli henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä. Toistuva menettely aiheuttaa jopa 40 %:n alennuksen. Kyse on kahdesta eri laista ja kahdesta eri sanasta. Henkilöllä voi olla Toimeentulotukilaissa tarkoitettu perusteltu syy, vaikka hänellä ei olisikaan Työttömyysturvalain mukaista pätevää syytä. Perusteltu syy on paljon väljempi ilmaisu ja mahdollistaa laajemman tulkinnan.

Sosiaaliviranomaiset väittävät usein, että sanamuodot ovat yksi yhteen ja että kyseessä on jonkinlainen automaatti, jonka mukaan Kelan päätös alentaa myös toimeentulotukea. Se ei pidä paikkaansa. Tiedän varmaksi kaksi tapausta, joissa sosiaalilautakunnan päätös on kumottu hallinto-oikeudessa juuri sillä perusteella, että henkilöllä on ollut kieltäytymiseen Toimeentulolain tarkoittama perusteltu syy.

Lisäksi alennusprosenttina käytetään jatkuvasti ylärajaa 20 % tai 40 %. Lain sanamuodon mukaan alennusprosentti voi olla mitä tahansa välillä 1 - 20 tai 1 -40.
Toimeentulotukilain 10 §:n  2 momentin mukaan alennusta käytettäessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Edellä olevassa lauseessa pilkun paikka on ratkaiseva. Lause tarkoittaa sitä, että suunnitelma on aina laadittava. Yhteistyössä eri tahojen kanssa se on laadittava, mikäli yhteistyö on mahdollista. On vaikea kuvitella sellaista tilannetta, että työvoima- ja sosiaaliviranomaiset eivät voisi tehdä yhteistyötä. Siksi suunnitelma voidaan jättää laatimatta vetoamalla vaikkapa asiakkaan mahdottomuuteen. 

Jos asiakas on mahdoton, on suunnitelma laadittava vaikka ilman hänen myötävaikutustaan. Ellei suunnitelmaa ole laadittu, niin toimeentulotuen alentaminen on vastoin lakia ja valitusviranomainen tulee päätöksen varmasti kumoamaan.
Sanamuodot ja pilkun paikat saattavat joskus merkitä paljon.

Lähde : http://sakutimonen.blogit.fi/alennettu-toimeentulotuki/

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Minäkö uusavuton?



Onko työpaikan kahvipöydässä liian hiljaista? Nukuttaako illanistujaisissa? Tässä teille keskustelunaihe, josta varmasti viriää vauhdikkaita väittelyitä. Ja mikä parasta: ihmiset paljastavat itsestään yllättäviä puolia, joita voi miettiä pitkään.

Aihe on uusavuttomuus: Mikä nykyään on uusavutonta ja mikä ei? Mitä jokaisen pitää osata selvitäkseen arjesta? Mitkä taidot ovat muuttuneet tarpeettomiksi?

Näistä jokaisella on vahva näkemys. Yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Tässä alla koko artikkeli ja suurin syy on patalaiskuus tähän ja paskanjauhaminen että ei vaan itse kehdata tehdä ja yrittää kun voi toiset tehdä hommat kun itse maataan sohvalla vaan.

Itse ehdotan että ei pitäs olla missään tekemisissä tämmöisten kanssa koskaan jos ei itse ole uusavuton, olen nähnyt niin avuttomia että ruokaa ei osata tehdä, ei käyttää pesukonetta, ei osata siivota, ei tampata mattoja, ei osata haravoida jne. sekä tv:n kanavien virityskin vaatii jo Nasan astronautti koulutuksen ja kurssin toisten mielestä kun ei osata lukea edes ohjekirjoja kun voi maata senkin ajan sohvalla tai soittaa jollekkin toiselle aina kun ei vaan viitsitä yrittää tehdä mitään.

Toisaalta nämä pitkälti ovat korkeissa työtehtävissä joten on tästä hyötyäkin sekä saa töissä aina sympatiat eikä ole uhkana muille joten näitä kyllä suosittu aina  joten jos pystyy vaikka esittämään tämmöistä suosittelen etenkin työelämässä sekä muutenkin elämässä. Pääsee helpommalla aina kun sanoo en osaa siivota tai tehdä mitään että auttakaa.

Lähde : http://www.hs.fi/sunnuntai/Min%C3%A4k%C3%B6+uusavuton/a1305620837620?ref=tf_iHSboksi_sale&jako=ed02928ab1c65fbee9dc2dff02886130

Talviurheilut TV:ssä

 Tässä neuvo köyhille, työttömille  joilla rahat vähissä miten voi nauttia halvimmiten talviurheiluista sekä muistakin kanavista jos on kaapeli-tv alueella. Ohessa on vain tämän alueen eli Sonera sekä Lumo-tv ja voit tarkistaa oman seutusi tarjonnon mikä kaapeli-tv operaattorisi on että näetkö pelkällä korttimaksulla Eurosportin jossa Suomenkielinen selostus aina.

Eurosport Deutchland tulee myös Astra 19.2E satelliitista ilmaiseksi  mutta moni ostaa MTV3-Max paketin mutta ei tätä tarvia monenkkaan ostaa jos on kaapeli-tv kotona tai vastaava josta saa Eurosportin.
Nyt Eurosport sekä Eurosport2 (France) tulevat  Hotbird  13E ilmaiseksi myös satelliitista.

Eurosport näyttää kaikki samat lähetykset paljon halvemmalla  mutta eihän tästä voi olla mainosta TV:ssä. Sama oli viimekin talvena että ei tarvia mitään "hanki paketteja" tai vastaavia.

Lumo-tv kaapeli-tv kortti : http://www.lumotv.fi/fi/kanavatjapaketit/maksutvkanavat/lumoaloituspaketti

Kaapelikortin hinta on 2.95€/kk ja se sisältää kortin lisäksi Eurosport, Travel Channel, National Geographic, Discovery Channel, MTV3 HD, Nelonen HD sekä kuukausittain vaihtuvan Bonuskanavan.

Soneran kaapeli-tv kortti : http://www.sonera.fi/tv+ja+viihde/kaapeli+tv/kaapelitv/

Kaapelikortin hinta on 2,50 €/kk ja se sisältää kortin lisäksi Eurosport ja Travel Channel -kanavat, kuukausittain vaihtuvan Bonuskanava sekä lisäksi MTV3 HD ja Nelonen HD -kanavat.


Alta näet ohjelma tarjonnan mutta eihän tätä moni tajua kun ostaa turhaan MTV3 paketin vaikka saa halvemmalla nämä samat Eurosportista.



Lähde : http://tv.eurosport.fi/

keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Totta vain toinen puoli

Tässä eilisen ajankohtaisen kakkos ohjelman johdosta hyvä kirjoitus Saku Timoselta taas tänne jakeluun.
Facebookissa on sen sivuilla paljon keskustelijoita, sekä myös ajankohtaisen kakkosen facebook sivuilla vähän myös jonne THT ry on laittanut Lauri Ihalaiselle pyynnön osallistua julkiseen TV ohjelmaan johon se ei ole suostunut tähän mennessä, Tarja Filatov on suostunut taas.

Jotain se pelkää eli suoraa totuutta mutta katsotaan tekeekö Ylen toimittajat asian eteen mitään tai ammattijärjestöt tai jopa politiikot puhumattakaan hallituksesta jossa istuu ne valtakunnan viisaat !

Itse ohjelma on katsottavissa tästä alla olevasta linkistä vaikka mutta eihän tämä ole kuin puolitotuus kaikesta paskasta mistä on oikeasti kyse, tämä alla oleva teksti kertoo paremmin kuin Ylen ohjelma.





sakutimonen @ Keskiviikkona, Marraskuun 21. 2012
Ajankohtainen kakkonen kertoi eilen illalla, että kunnat maksavat ihan turhaan sakkomaksua Kelalle, koska eivät täytä työllistämisvelvoitettaan. Ensin toimittaja nosti rehvakkaasti pankista 700 euroa eli työttömän saaman työmarkkinatuen verran ja jakoi rahat kahteen osaan. Se toinen osa kuvasi määrää, jonka kunta joutuu maksamaan osuutenaan pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta.
Juttuhan lähti pieleen jo alkumetreillä. Työtön ei saa työmarkkinatukea 700 euroa puhtaana käteen, vaan siitä maksetaan 20 % veroa. Käteen jäävä summa on suunnilleen 540 euroa.

Sitten seurasi kuntapäättäjien haastatteluja ja asiantuntijoina toimivat veteraanipoliitikko Marjatta Stenius-Kaukonen ja työministeri Lauri Ihalainen. Stenius-Kaukonen todisteli, että jopa tunnin kestävä työllistäminen viikossa vapauttaa kunnan sakkomaksusta ja Ihalainen patisteli kuntia työllistämään enemmän.

Koko jutussa oli totta toinen puoli eli kuntien maksuosuus. Laki määrää, että jos kunta ei järjestä kuntouttavaa työtoimintaa, niin se joutuu maksamaan puolet pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta. Jos työtoimintaa järjestetään, niin kunta vapautuu tästä maksusta. Sitä ei toimittaja tiennyt, että säästämisen lisäksi kunta ansaitsee tällä kuntouttavalla työtoiminnalla 10.09 euroa jokaisena päivänä jokaisesta kuntoutettavasta pitkäaikaistyöttömästä.

Kuntatalouden kannalta juttu oli siis totta, mutta muuten kaikki käsitteet menivät jopa asiantuntijoilla iloisesti sekaisin. Stenius-Kaukonen ja Ihalainen puhuivat koko ajan työllistämisestä, vaikka kuntouttava työtoiminta on ilmaistyötä. Kuntoutettava ei saa palkkaa, vaan pelkän työmarkkinatuen ja yhdeksän euroa päivässä ruokarahaa. Jos henkilö on saanut karenssin eli menettänyt työmarkkinatukensa, niin hän joutuu kuntouttavaan työtoimintaan toimeentulotukea vastaan.
Mitä tämä kuntouttava työtoiminta on? Se voi olla ihan mitä tahansa mitä kuntien palkkaamat työvalmentajat keksivät sen olevan. Se voi olla joulukoristeiden askartelua kahvipusseista tai vaikkapa Sipoon ja Iin malliin Matkahuollon toiminnan pyörittämistä. Pahimmillaan se voi olla Juuan malli, jossa kuntoutettavat purkivat useita tiilirakennuksia käsipelillä.

Työllistämistä tämä touhu on vain tilastojen siivoamisen kannalta. Kuntouttavassa työtoiminnassa oleva ei ole viralliseti työtön, joten tilastot kaunistuvat ja kunta saa selvää rahaa. Ei siis ole mikään ihme, että näitä työvalmentajia alkaa olla vähän jokaisessa kunnassa keksimässä jotain tekemisen tynkää työttömille. Kuntoutuksen kanssa tällä kuntouttavalla työtoiminnalla ei ole mitään tekemistä, koska lain mukaan siihen kelpaa vain täysin työkykyinen. Sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevat ohjataan niiden pariin jo alkuvaiheessa ja kuntoutettaviksi he kelpaavat vasta työkykyisinä.

Kuntouttavaan työtoimintaan voidaan määrätä kuka tahansa pitkäaikaistyötön jopa 24 kuukauden ajaksi työmarkkinatuen menettämisen uhalla. Kun tuki on mennyt, niin kuntouttavaan työtoimintaan määrätään 12 kuukautta toimeentulotuesta elatuksensa saanut. Hän joutuu sitten olemaan kuntouttavassa koirakoulussa karenssinsa ajan toimeentulotuella.

Tämä on sitä Stenius-Kaukosen ja Ihalaisen peräänkuuluttamaa työllistämistä. Työtä kyllä tehdään, mutta palkkaa ei makseta. Toimittajat saisivat virallisen totuuden kuuntelemisen sijaan perehtyä aiheeseensa vähän paremmin.

Lähde : http://sakutimonen.blogit.fi/totta-vain-toinen-puoli/

maanantai 19. marraskuuta 2012

TE-Keskuksen työpaikat

Katselin työkkärin harjoittelupaikkoja ihan vituillessaan heidän seinältä. Eli harjoittelupaikkojen nimike laitettu ja 9€ päivä saa kulukorvausta, näin paikoista saadaan käsitys että ovat harjoittelupaikkoja kaikki!
   
Lisätään tähän alkuun että harjoittelu on sitä varten että ei osata jotain, eikä sen takia että ollaan harjoittelijana jotta ei tarvia maksaa palkkaa töissä. Olkoon kyse vaikka kengän kiilloittaja, ruuanlaitosta, siivoamisesta, atk:sta, tarjoilijan töistä, lumitöistä, projektiosaamisesta, talouslaskelmasta, arkkitehtuurista, rakennustöistä, sähkötöistä, putkitöistä tai mistä vaan. Harjoittelija on jotta se opettelee mitä se ei osaa ja miten vaikeaa tämä on selittää toisille niin tähän vielä lisämaininta.

Siis suurin osa jos ei kaikki voi sanoa suoraan on työpaikkoja mutta laitettu vaan nimike harjoittelija joka ei ole työsuhde vaan maksetaan kulukorvausta/ruokarahaa 9€ päivä etupäässä alle 25 vuotiaille nuorille tai näihin jopa pakotetaan nuoria.

- Tässä pisti mieleen vieressä oleva hotelli johon tarvitaan siivoojaa, ei se ole harjoittelupaikka vaan ei toi hotelli palkkaa tätä harjoittelujakson jälkeen vaan sitten vaihdetaan toinen siivoojaa tekemään töitä eli "harjoittelemaan". Käsittääkseni Venäläisten omistama tai ainaskin Suomalaisen kanssa sitten Venäläinen tai vastaavaa. 

- Ja jos harjoittelija virallisesti muistaakseni pitäs olla koko ajan opastaja vieressä ja arvatkaa on näissä touhuissa näin, ei todellakaan kaikissa ole jos ei lastentarhassa ole lasten kanssa jossa enemmän hoitajia, sielläkin on ilman koulutusta omaavia hoitamassa lapsia palkka töissä ollut vuosikymmeniä ja nytkin niin miksi tarvitaan harjoittelijoita kun kaveritkin menneet ainaskin yksi töihin lastentarhaan ilman mitään koulutusta suoraan töihin ilman lastentarhanopettajan  3 vuotista tutkintoa, se soitteli kitaraa ja muuta teki johon ei nämä koulutetut pystyneet näin karrikoiden

- Todella menestyvä kalafirma Savukari johon haettiin myyjäharjoittelijaa tai jotain sinnepäin. Ei siinä lukenut että harjoitteluajan jälkeen kun olet harjoittelut myyntiä saat työpaikan. Sittten taas uusi vaan tilalle ilmaiseksi työkkäristä. Näin se bisnes pelaa. Luulisi että jos halutaan työntekijä, palkataan se töihin 4kk koeajalla ja sitten jos ollaan tyytyväisiä palkataan se töihin. Käsittääkseni Venäläisten omistama tai ainaskin Suomalaisen kanssa sitten Venäläinen tai vastaavaa koska muista kun ne perusti 3 Venäläistä muijaa tämän jo aikoja sitten. Ja tämä yritys tuottaa ja pärjää hyvin että vielä pitää käyttää hyväksi ihmisiä.

- Sotkaan ollut varastoon työntekijä eikun harjoittelija siis jne. Haravoijia en ole nähnyt jotka opettelee haravoimaan jotta voivat sitten jatkossa hakea ammattitöihin haravoimaan josta saavat palkkaa.

- Sitten päiväkoteihin ja muihin kuntien hommiin harjoittelijoita, siis ne tekee täyttä työtä mutta ilman palkkaa

- Kaveri sanoi että työttömät taluttelee vanhempia, juttelee heidän kanssa, pelaa korttia, pitää karaokea, tekee lumitöitä ja näihin vaaditaankin harjoittelua sekä kahvin keittoon ja ruuan laittoon. Tiedän että on niin uusavuttomia jotka eivät osaa näitäkään edes aikuisena mutta mitä nämä ketkä osaa vielä pitää harjoitella jossain pilipali pajalla/kunnissa porukat nauraa yhdessä että aivan sairaitten touhua nää. Täällä se johtaja itse saa sen 4700€/kk palkkaa miksi näitä touhuja kanattaa jatkaa sekä alaiset kuittaa ja hyvät massit itselleen :D

Siis niin suurta paskaa kuin voi olla etenkin jos pakotetaan, se eriasia jos joku itse haluaa vaikka pessä ihmisten perseitä 9€ päiväkorvauksella saadakseen siintä ammattitaitoa harjoittelujakson 3-12kk jälkeen jotta voi hakea sitten perseenpesijäksi tämän jälkeen. Eiköhän nämä hommat opi itse töissä tai koulussa ja todella nopeasti joten palkkaa pitäs maksaa heti eikä olla harjoittelija.

Kyllä pisti nauruksi, vihaksi ja ties miksi että sairaslaitos toi TE-keskus jotka voisi lakkauttaa hyvin pitkälle Suomesta sekä laittaa ne virkailijat hakemaan oikeita töitä kuin nyt ne saa palkkaa juttelemalla paskaa työttömien kanssa, ehkä alle 1% on järkeäkin käydä koko paikassa. Itse en ole hyötynyt yhtään, aivan turhaa ja samaa sanoneet jokainen muukin mitä tiedän.

Tähän vinkki jos virkailija kysyy tarviatko heidän palveluita, pitää vastata aina tarvian. Jos vastaat et tarvia ne voivat sanoa että saat karenssin ja sitten vaan vääntämään valitusta jos onnistuu :D

Työttömiä kun kusetetaan niin saahan moni töissäkin oleva järkyttävää palkkaa menemällä palaverista toiseen, ex-töykaverit kertoi yhdestä kokoomus pellestä Yliopistolta että kun ne kysyi mitä teet töitä täällä kun olet ollut 10 vuotta töissä. Se sanoi rehellisesti, en paljon mitään vaan menen palaverista toiseen ja olen tekevinään jotain muitten kanssa ja päätämme vaan asioita ja lykkäämme niitä päätöksiä jotta voidaan taas pitää palavereita eri ryhmissä. Sitten väliin matkoja ympäri Suomeen niin hyvin menee viikot. Ja tämä tarina on tosi ja se itse vielä sanoi että näin saa eniten palkkaa itselleen eikä työtä tekemällä välttämättä.  Olen tätä vuosikymmeniä sanonut että näin se menee monien kohdalla.

Opiskelkaa Yliopisto tutkinto on miun neuvo, ei väliä osaako tehdä mitään vaan sillä on hirveä paino arvo puhuttu kymmeniä vuosia. Perseennuoleminen on myös tärkeää jonka nyt tajuaa jokainen, itse en vaan ole pystynyt tähän koskaan. Suomi on tittelien luvattu maa.


Tähän tämmöinen, siis vaikka kyse Yliopistosta niin miksi väkisin pitää olla jotain jos osaa jo suurin osa  vaikka mitä. Siis kaikki tämmöiset turhat pitäs olla vapaaehtoisia niille jotka tarvitsevat harjoittelua ja opetusta. Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa kun pitää väkisin pakottaa moniin asioihin joista ei hevon paskaa hyötyä muuta kuin vitutuskäyrä nousee .

Nettisukupolvi ihmettelee korkeakoulujen atk-oppia

Lähde : http://yle.fi/uutiset/nettisukupolvi_ihmettelee_korkeakoulujen_atk-oppia/6378465

Työtön yrittäjänä

Tässä tämmöinen teksti alla Saku Timoselta jos suunnittelee yritystä, itse mietin atk-alaa mutta kun se on niin suuri riski, töitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa jatkuvasti ympäri Suomea mutta monikaan ei ole valmis maksamaan töistä rahaa eli palkkaa joten riski piilee siinä. Eihän töistä ole Suomessa pula, vaan kuka haluaa maksaa töistä. 

Yksi kaveri soitti eilen  että hän maalasi pari tuntia ja sai heti palkkaa kun pyydettiin auttamaan, samalle hän auttoi atk-hommia, digibokseja, vahvistimia ja muuta 40 tuntia kesällä niin ei se siintä maksanut mitään ja niillä tuli riita että ei se ole työtä kun toinen pyysi, sitten se samalla hieroi tätä kaveria joitakin kertoja ja laskutti kyllä sekä sanoi tämä on hänen ammatti että ei häne ilmaiseksi hiero ketään :D :D :D  . 

Sanoin ei se ole työtä vaan jos teet vaikka ruokaa vanhukselle/vammaiselle jos se ei itse osaa tai kehtoo sen kotona tai käyt kaupassa se on heti työtä. Se vaan näin menee ja mennnyt aina 20 vuotta.  Kyllä tämäkin purki, sanoin vaihda kaveriseuraa ja älä ole hullujen kanssa tekemisissä näin karrikoiden puhuttiin.

Tietysti löytyy poikkeuksia eli aivotkin omistavia kuten se sanoi yksi toinen tapaus taas sanoi tuu asentaa ohjelmistoja niin hän maksaa hyvin koska ei ole mielisairas ahne paskiainen kuten  se puheli enkä minä kun se haukkui monet maan ja taivaan rakoon.

Itse ehdottaisin vanhusten tai vajaatoimintaisten auttamista yritystoimintaan , ne maksaa 100% aina työstä tekijälle palkkaa eli rahaa ja ei ole semmoista riskiä kuten monissa muissa aloilla että yritys toiminta ei kannata. Vaikka vaihtais vanhukselta vaipat ja pesis paskat niin se on idiootti varmaan että yritys pyörii jos vaan on valmis tähän.

Yhdellä tutulla on ollut oma yritys pitkään  atk,digilaitteisen asennus jne. ja sanoi ei ihmiset ole valmiita maksamaan mutta sitten kun hän tekee sähkötöitä tai mitä vaan niin miten se taas on työtä.Aina ne kysyy sitä tekee töitä että tarjoavat viinat ja ruuat se sanoi, sanoi rahaa hän tarviaa mutta ei monikaan tajua tätä. Sanoin kerran baarissa jokunen vuosi sitten että näin se menee.

Ihmisten ajatusmaailma on semmoinen että kaikki pitäs saada ilmaiseksi itselle mutta sitten itse ei olle valmiita auttamaan ilmaiseksi. Näin se menee  joka helvetin paikassa.

Paras on sitten vielä haukkua tekijää hulluksi että miksi et auta kun toinen ei ole itse valmis auttamaan kuin muodon vuoksi. Ihminen on ahne oman navan tuijottaja ja suurin osa tämmöisiä.

Tässä tämä teksti jos joku harkitsee yrittäjäksi ryhtymistä. lycka till ja sanon vielä kerran että vanhustenhoito alalle joka täysin idiootti varmaa jos vaan pystyy siihen työhön. Eikä tarvia olla mikään ruudinkeksijä edes ja parin ex-työkaverin muijat on ryhtyneet ja hyvin pelaa yrittäjyys.

Loppukevennys : Tässä kuukausi sitten ex-työkaveri samasta firmasta vaan näki miut cityllä ja sanoi asentaisitko hänen kahteen mikroon kaikki uusiksi, sanoin mitäs maksat ja siinähän menee 20 tuntia helposti aikaa kun hirveet määrät ohjelmistoja jne. virityksiä. Sanoi vodkapullon saat palkaksi. Sanoin eli 2€ jonka olet tuonut tosta Venäjältä vielä varmaankin. Sanoin työnnä se pullo omaan hanuriis ja jatkoin kävelyä. Tällä tasolla monien ihmisten älykkyysosamäärän taso liikkuu ja sekin entinen johtaja vielä eli rahasta ei pulaa, siksi se ollutkin varmaan alupäällikkö vai mikä hitto olikaan. Törkeä ahne paska.


sakutimonen @ Maanantaina, Marraskuun 19. 2012
Työttömiä patistetaan kovasti ryhtymään yrittäjiksi. Siinä piilee kuitenkin monia vaaroja, joista ei tarvinne erikseen varoitella. Jos oman alan isot firmat joutuvat irtisanomaan väkeään, niin pienten menestyminen ei liene mitenkään varmalla pohjalla.

Jos uudeksi yrittäjäksi houkuteltu joutuu vuosien kuluttua lopettamaan yritystoiminnan, niin TE-toimistossa voi olle muhimassa melkoinen pommi. Sain tänään vanhaan juttuuni sellaisen kommentin, joka ansaitsee tulla nostetuksi esille:

Ikuinen karenssi on olemassa. Minulla se on jatkunut jo vuodesta 2002 ja ilmeisesti se loppuu viime kesän lakimuutoksen tuoman armahduksen myötä vuonna 2017. Viisitoista vuotta karenssia lienee Suomen ennätys tai ainakin aika lähellä sitä. Asia juontaa juurensa siitä, että vuonna 2002 sain kolmen kuukauden työssäolovelvoitteen, mutta aloinkin sitten yrittäjäksi. Sitä kesti hyvällä pohjalla 10 vuotta, jonka aikana maksoin veroja Suomen valtiolle valehtelematta miljoonan.

Yrityksellä meni vähän huonommin viimeiset kaksi vuotta, joten niitä yrittäjän YEL-maksujakin tuli maksettua minimi. Nyt kun yritys on kokonaan ajettu alas ei minulla ole oikeutta työttömyysturvaan, koska YEL-tulojen tarkastelujakson aikana ei ole riittävästi maksettua omaa turvaa. Kaiken huippu on, että päättivät vielä työssäoloehdon olevan voimassa yhä edelleen.

En ole siis ollut missään työssä ollenkaan. En kyllä menekään, koska velkaa on tästä yrityksestä nyt sen verran, että työhön ei kannatakaan mennä. On käsittämätöntä että voi olla karenssia 2002 lukien, jonka jälkeen on ollut omasta mielestään kymmenen vuotta 24/7 töissä, muttei sitten ollutkaan. Tällainen toiminta ei ainakaan minun kohdalla suurta hurraa-huutoa nostata tällaiselle ns. edistysvaltiolle. Sanotaan nyt näin kauniisti, että lähinnä katkeruutta herättää.

Kymmenen vuoden työ yrittäjänä siis nollattiin täysin ja vanhat synnit kaivettiin esille. Saadakseen työmarkkinatukea tämä entinen yrittäjä joutuu olemaan töissä, työelämävalmennuksessa, kuntouttavassa työtoiminnassa, työharjoittelussa tai koulutuksessa kolme kuukautta. Vain työstä maksetaan palkkaa, kaikki nuo muut on tehtävä ilmaiseksi.

Tämän tarinan opetus lienee, että jos rupeaa yrittäjäksi, niin kannattaa ruveta menestyväksi yrittäjäksi. Sitä varman menestymisen reseptiä ei tosin taida TE-toimistosta saada, mutta sieltä saa varmasti rangaistuksen huonosta menestymisestä.

Lähde : http://sakutimonen.blogit.fi/tyoton-yrittajana/

perjantai 16. marraskuuta 2012

Mainos - Myynnissä


Tässä kirja joka räjäyttää tajun, Rikun kanssa juuri olin yhteyksissä kaksi sekuntia  ja suosittelen tätä.






Seikkailija Riku Rantala viikkaa T-paidan 3 sekunnissa
Madventures-seikkailija Riku Rantala näyttää, miten T-paita viikataan salamannopeasti. Aasiassa ja erityisesti Japanissa suosittu viikkaustapa on levinnyt maailmalla tehokkaasti, eikä laskostustyyli ole mennyt ohi Riku Rantalaltakaan. Pyydettäessä hän viikkaa T-paitansa reilussa kolmessa sekunnissa. Ilta-Sanomien videohaastattelussa hän opettaa, miten temppu tehdään.
 
 
 


 
 
Taistolle erikois terveiset Fani numero yksi  - sinä olet pelastanut monen ihmisen elämän ja eikun tiimiin mukaan. Olet kyllä sen ansainnut koska ei kukaan ole pystynyt vastaavaan koskaan. Olet huippu ainesta. Jopa Super (kun pidät sen turpas kiinni ja et valehtele-kuuntele)

Terv. Madventures Co Ari Vehkanen 

torstai 15. marraskuuta 2012

Tasavallan harjoittelijat ja tukityöllistetyt THT ry - Liittykää sekä auttakaa lapsianne myös orjuudelta

Nyt on jo saatu paljon aikaiseksi, ai että mitä kysyy Riku Rantala  (Madventures) THT ry:n puheenjohtaja Kari Laurilalta. Paljonkin ...........!

Tässä on koko äänitys kesän bassoradion ohjelmasta josta kuvasta linkki tai lähteistä myös. Paljonkin saatu aikaa ja kuunnelkaa ennekuin arvostellaan. Kyllä se TEM ja ministeriökin kuulee vaikka olisi "mukamas" pieni joukko,  mutta mitä enemmän meitä on sitä enemmän meitä kuunnellaan.




Tässä alla orignal versio työ ohjelmasta jonka voi myös kuulla suoraan alla olevasta suorasta linkistä jossa on vain THT ja aihe työ sekä orjatyö.
Lähde : http://tr.mp3.fi/basso/   (täältä E018 (29.06.2012) - Työ)

Suora linkki ja äänitys tästä alta:
Lähde : http://www.vehkis.net/basso-tht/tht.mp3

LOPPUVUOSI 2012 ILMAISEKSI!

Kun liityt jäseneksi nyt, jäsenyytesi on voimassa myös vuoden 2013! Huomiseen (13.11.2012) kello 18.00 asti jäsenmaksu (20,-) on mahdollista maksaa 1 - 4 erässä. Tämän jälkeen se ei enää ole mahdollista laskutuksen ja reskontran seuraamisen hankaluuden vuoksi.



Teemme toimintaamme pääasiassa vapaaehtoisvoimin
, mutta aina kun tekee jotain syntyy myös kuluja. Mikäli olet tyytyväinen tähänastiseen toimintaamme, tue toimintaamme myös jatkossa ja liity varsinaiseksi tai kannattavaksi jäseneksi. Muistathan, että toimimme myös edunvalvojanasi välityömarkkinoilla: ei ole kivaa, kun apuamme pyydetään vasta siinä vaiheessa, kun ongelmia syntyy.

Jäsenyydestä ja toiminnastamme löydät lisää tietoa kotisivuiltamme:


http://thtry.fi/liity-jaseneksi.php



Voit tukea toimintaamme myös tilaamalla tukituotteinamme myytävää laserkaiverrettua Paragon -kynää. Ei mikään tavallinen kirjoitusväline!


Ammattiliittoon kuuluminen ei ole este jäsenyydellesi.


Nykyisille jäsenillemme toimitamme uudet jäsenlaskut myöhemmin.



keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Kysely kukkahattutädeille - Toisinajattelijat ja orjatyö



Tässä aluksi  Toisinajattelijat ja orjatyö 

Verratkaapa muuten joskus, millaisia rangaistuksia Suomessa saa pahoinpitelystä ja millaista toisinajattelusta ja orjatöihin menosta kieltäytymisestä.

Lähde : http://reilusuomi.wordpress.com/2012/11/01/toisinajattelijat-ja-orjatyo/


Kysely kukkahattutädeille


Kysymyksiä työvoimatoimiston virkailijalle
(Saa vapaasti kopioida, muokata, tulostaa, käyttää ja levittää; jätä vaikka pari kopiota työvoimatoimiston odotushuoneeseen muidenkin huviksi.)



1. Tuotko mielestäsi käyttäytymiselläsi ja teoillasi esille sen, että kunnioitat työtä etsiviä ihmisiä?
a) Kyllä; muistan aina, että voisin itse olla heidän sijassaan.
b) En edes yritä; pidän heitä alempiarvoisina loisina.
c) En osaa kommentoida.

2. Käyttäydytkö mielestäsi samalla tavoin esimiehesi kuin työnhakijan seurassa?
a) Kyllä, uskon kaikkien ihmisten tasa-arvoisuuteen.
b) En; nöyristelen esimiestäni ja nöyryytän työnhakijoita.
c) En osaa kommentoida.

3. Tiesitkö, että Suomen laki oikeuttaa äänittämään (salaa tai avoimesti) keskustelun, johon itse ottaa osaa?
a) Tiedän sen.
b) En tiennyt.

4. Jos työvoimatoimiston virkailija merkitsee työnhakijan tietoihin (jotka ovat näkyvissä työhön tai koulutuksiin haettaessa), että työnhakija nauhoitti tapaamisen, arveletko hänen motiivinsa olevan:
a) Auttaa työnhakijaa työllistymään?
b) Kostaa työnhakijalle se, että hän nauhoitti vastoin virkailijan kieltoa?
c) En osaa kommentoida.

5. Mikä seuraavista kuvaa parhaiten asennettasi?
a) Työnhakija tietää itse parhaiten kykynsä ja toiveensa ja on siksi paras henkilö päättämään elämänsä suunnan.
b) Työtön on yhteiskunnan elätti ja hänen täytyy tehdä juuri niin kuin minä työvoimatoimiston virkailijana määrään.
c) En osaa kommentoida.

6. Työttömyyden syy on mielestäsi suurimmaksi osaksi:
a) Työttömien laiskuus ja saamattomuus.
b) Työttömien osaamattomuus tai koulutuksen puute.
c) Yritysten voitonhalu, mikä saa ne irtisanomaan työntekijöitä ja siirtymään ulkomaille.
d) Lainsäädännön ongelmat; yritysten liian suuri verotus ja eläke- ja vakuutusmaksut ajavat monet yritykset konkurssiin.
e) Se, että työvoimatoimisto ei tarpeeksi tehokkaasti etsi työpaikkoja työnhakijoille; mielestäni työtä kyllä on tekijöille.
f) En osaa kommentoida.

7. Äänitätkö tai videoitko sinä, tai äänittääkö työvoimatoimisto, työnhakijoiden tapaamisia?
a) Totta kai, meillä on velvollisuus tehdä niin ja myös kerromme avoimesti asiasta tapaamistilanteessa.
b) Äänitän / äänitämme, mutta teemme sen salaa.
c) Emme äänitä, koska se olisi epäeettistä.
d) Ei kuulu sinulle.
e) En osaa kommentoida.

8. Mitä tapaamisten äänittäminen mielestäsi aiheuttaa?
a) Sen avulla voi varmistaa, mitä todella keskusteltiin; suojelee molempia osapuolia.
b) Sen avulla voin kontrolloida työttömiä.
c) Työttömän suorittama äänitys stressaa minua; pelkään jääväni kiinni valheesta tai virheestä.
d) Äänittämistä ei pitäisi sallia; työtön pitäisi tutkia ennen haastattelua salaäänityksen ehkäisemiseksi.
e) En osaa kommentoida.

9. Jos et tiedä vastausta työnhakijan kysymykseen, mitä teet?
a) Otan selvää asiasta ja otan sitten yhteyttä työnhakijaan.
b) Antaa työnhakijan itse ottaa selvää; varmaan vastaus löytyy jostain netistä, jos työtön vain viitsii hakea.
c) Annan työnhakijalle kaiken asiaa koskevan materiaalin, josta hän voi etsiä täsmällisen tiedon, jos hän tätä pyytää.
d) En osaa kommentoida.

10. Mitä mieltä olet siitä, että työvoimatoimiston lausunnoissa sanotaan, ettei niistä voi valittaa?
a) Tämä on epäkohta, asia pitäisi muuttaa.
b) Valitus pitää tehdä tuen maksajalle, Kelalle, työvoimatoimisto vain antaa lausunnon, ei tee päätöstä.
c) En osaa kommentoida.

11. Tekeekö Kela päätöksensä:
a) Työvoimatoimiston lausunnon perusteella?
b) Itsenäisesti, omien päätelmiensä ja sääntöjensä mukaan, TE-toimiston lausunnoista riippumatta?
c) En osaa kommentoida.

12. Jos vastasit, että laki velvoittaa Kelan tekemään päätöksensä työvoimatoimiston lausuntojen pohjalta, kumpi on mielestäsi vastuussa mahdollisesta virheellisestä päätöksestä?
a) Kela, koska se tekee lopullisen maksupäätöksen.
b) Työvoimatoimisto, koska Kelan päätös perustuu yksinomaan työvoimatoimiston lausuntoihin.
c) Työtön, koska hän on varmaan antanut virheellistä tietoa.
d) En osaa kommentoida.

13. Se, että työnhakijaa kehotetaan kielteisen TE-lausunnon saatuaan odottamaan Kelan päätöstä ja valittamaan siitä, jos se on kielteinen, on mielestäsi:
a) Absurdia; tiedämmehän, että Kelan on pakko noudattaa päätöksessään TE-toimiston lausuntoja, joten tiedämme, mikä päätös tulee olemaan.
b) Aivan oikein; Kela tekee maksupäätöksen, joten se on vastuussa.
c) Ajan tuhlaamista ja saattaa usein työnhakijat hyvin vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.
d) Yhteisten varojemme säästämistä; monet työnhakijat eivät koskaan jaksa valittaa väärästäkään päätöksestä, vaan jäävät omaistensa elätettäviksi tai sairastuvat, ja ovat siten poissa työttömyysluvuista.
e) En osaa kommentoida.

14. Oletko koskaan ammattiin valmistumisesi jälkeen työskennellyt ilman kunnon palkkaa ja työsuhde-etuja?
a) En työskentelisi ilman palkkaa.
b) Olen, ja olen edelleen valmis työskentelemään ilman palkkaa, aion tarjoutua työskentelemään nykyiselle työnantajalleni ilman palkkaa.
c) Työskentelen tällä hetkellä ilman palkkaa.
d) En osaa kommentoida.

15. Kuinka moneen työnantajaan olet ottanut yhteyttä viimeisten 4 viikon aikana löytääksesi työnhakijoille työtä?
a) Ei minulla ole aikaa ottaa yhteyttä työnantajiin.
b) Olen ottanut yhteyttä yhteen tai kahteen työnantajaan.
c) Olen ottanut yhteyttä vähintään kolmeen työnantajaan.
d) En osaa kommentoida.

16. Millaisena lähinnä näet roolisi?
a) Etsin informaatiota vapaista työpaikoista, työmarkkinoiden trendeistä, koulutuksista, työnhakijoiden elämänsuunnitelmista ja hänen kyvyistään ja toiveistaan ja pyrin toimimaan välittäjänä työnantajien ja työnhakijoiden välillä, yhteistyössä molempien kanssa.
b) Pyrin karsimaan mahdollisimman monta työnhakijaa pois tuilta patistamalla heitä ilmaistyöhön, kursseille tai mihin tahansa työhön, tai katkaisemalla heidän tukensa, jos suinkin mahdollista.
c) Tämä on vain työpaikka; teen, mitä esimies käskee, en ota vastuuta.
d) En osaa kommentoida.

17. Onko palkattomaan työhön suostuminen Suomessa vapaaehtoista?
a) On, sen tarkoitus on auttaa työnhakijaa, jos hän itse haluaa sitä tehdä.
b) Ei, siihen voidaan pakottaa tuen katkaisun tai leikkauksen uhalla.
c) En osaa kommentoida.

18. Miten itse suhtaudut työnhakijoiden lähettämiseen ilmaistyöhön?
a) Yritän saada heidät allekirjoittamaan suostumuksensa heti, kun he rekisteröityvät työnhakijoiksi eivätkä vielä tiedä oikeuksiaan (enkä minä niitä hänelle kerro).
b) Muistutan heitä ilmaistyön mahdollisuudesta, mutta myös siitä, että päätös on työnhakijan, haluaako hän osallistua.
c) En osaa kommentoida.

19. Onko palkaton työ ammattitaitoiselle, työkokemusta omaavalle ihmiselle hyödyksi (merkitse kaikki haluamasi vaihtoehdot)?
a) On, se pitää yllä työtaitoja ja estää syrjäytymistä.
b) On, se auttaa työnhakijoita nousemaan sängystä normaaliin aikaan (muuten he makailisivat koko päivän joutilaina).
c) Ei, se saattaa päinvastoin antaa myöhemmille työnantajille kuvan toivottomasta tapauksesta.
d) Ei, se katkeroittaa työnhakijoita.
e) Ei, se synnyttää eriarvoisuutta ja hyväksikäyttöä.
f) En osaa kommentoida.

20. Oletko sitä mieltä, että menetelmän, josta on ihmisten mielestä heille hyötyä, tarvitsee olla pakollinen?
a) Ei, koska jos jostakin on hyötyä, sen tekee ilomielin vapaaehtoisesti.
b) Kyllä, koska työttömät ovat tyhmiä eivätkä ymmärrä, mikä on heille hyväksi.
c) En osaa kommentoida.

21. Oletko koskaan itse kehottanut ihmisiä ilmaistyöhön / työhön ilman palkkaa?
a) Kyllä, mutta vain nuoria, ammattikouluttamattomia, vaikeasti työllistettäviä tai toivottomia tapauksia.
b) Kyllä, mutta vain muistuttamalla heitä siitä mahdollisuudesta, en patistamalla enkä uhkailemalla.
c) En, olen jättänyt sen työnhakijoiden oman harkinnan varaan; tiedot löytyvät kyllä netistä ja esitteistä.
d) En, minusta se sotii ihmisoikeuksia vastaan, paitsi silloin, kun se on täysin vapaaehtoista.
e) En osaa kommentoida.

22. Jos työnhakija voisi ansaita tietyn summan menettämättä työttömyystukeaan, se olisi mielestäsi:
a) Hyvä kannustin työllistymiseen.
b) Julkisten varojen väärinkäyttöä.
c) En osaa kommentoida.

23. Jos työnhakija voisi perustaa toiminimen tai yrityksen ja saada työttömyysavustusta, kunnes oma työ alkaisi tuottaa riittävästi, se olisi mielestäsi:
a) Hyvä kannustin työllistymiseen.
b) Hyvä keino parantaa Suomen työmarkkinoita rakenteellisesti pienempiin, joustavampiin yksiköihin, ja sopisi suomalaiseen yritteliäisyyteen.
c) Julkisten varojen väärinkäyttöä.
d) En osaa kommentoida.

24. Mitä pidät tällaisista kyselyistä?
a) Kanssakansalaisteni palvelijana minulla on velvollisuus kertoa asenteistani ja teen sen ilomielin.
b) Tämä on taas yksi osoitus työttömien hävyttömyydestä.
c) En osaa kommentoida.

25. Miten lähinnä kuvailisit asennettasi työnhakijoihin?
a) Kiitollinen; jos heitä ei olisi, olisin itse työtön!
b) Vihamielinen; se on he-ja-me -asetelma ja tehtäväni on katkaista tuet mahdollisimman monelta.
c) Myötätuntoinen; voisin aivan hyvin olla yksi heistä.
d) Asiallinen; työttömyys on vakava ongelma yhteiskunnassamme ja haluan koettaa löytää siihen ratkaisun edes kunkin yksilön kohdalla yhdessä.
e) En osaa kommentoida.

26. Mitä ajattelet väitteestä, että työnhakijalla on oikeus saada kaikki tiedot tukeensa vaikuttavista lainkohdista, ennen kuin hän antaa mitään tietoja omasta tilanteestaan?
a) Näin pitäisi olla, näin minäkin haluan tulla kohdelluksi virastoissa asioidessani.
b) Ei, on tärkeää saada mahdollisimman paljon tietoa työnhakijasta ennen kuin hän saa selville tukeensa vaikuttavat oikeudet ja riskit.
c) En osaa kommentoida.

27. Työnhakijoihin verrattuna olen mielestäni:
a) Tasa-arvoinen kansalainen ja kohtelen heitä vertaisinani, kuten kohtelisin ystäviä, asiakkaita tai esimiehiäni.
b) Olen auktoriteettiasemassa ja heidän tulee totella minua, tai rankaisen heitä.
c) En osaa kommentoida.

28. Kyykytätkö työttömiä?
a) Mitä se on?
b) Se on työni ainut huvi.
c) E.O.K.

29. Jos tuen saaja valittaa Kelan päätöksestä, mitä päätökseensä liittyvää asiaa Kela arvioi?
a) Sitä, onko päätös lain mukainen.
b) Sitä, noudattaako päätös Työvoimatoimiston lausuntoa.
c) Sitä, onko päätös inhimillinen ja oikeudenmukainen.
d) En osaa kommentoida.

30. Jos sinun lausuntosi pohjalta työnhakijan kaikki tulot peruutetaan, mikä on asenteesi?
a) Katson tehneeni yhteiskunnalle hyvän teon karsimalla hyväksikäyttäjän.
b) Asia ei kuulu minulle, teen vain työtäni.
c) Nautin vallastani saada ihminen puille paljaille.
d) Toimin esimiesteni ohjeiden mukaan, vaikkei päätös olisi ollutkaan eettisesti oikein.
e) Lohdutan vaivaavaa omaatuntoani sillä, että tunnen hiukan sääliä; sitten unohdan asian.
f) Jouduin tekemään päätöksen tai menettäisin oman työni, mutta tiedän, ettei se ollut moraalisesti oikein.
g) En osaa kommentoida.

31. Oletko mielestäsi virkailija, jonka puoleen itse haluat kääntyä, kun menetät työpaikkasi?
a) Minun työpaikkani on varma, ei minun tarvitse tuollaista pohtia.
b) En, mutta ajaisin kyllä oikeuksiani ja osaisin sen tehdä, koska olen ollut tiskin tälläkin puolella.
c) Muistan aina työssäni, että osamme voisivat olla toisinpäin; siksi kohtelen asiakkaitani hyvin.
d) En osaa kommentoida.

32. Onko Suomi mielestäsi hyvinvointivaltio?
a) Ei; meillä on vielä pitkä matka siihen, että kaikki ovat tasa-arvoisia ja kaikkien toimeentulo on turvattu.
b) Kyllä; meillä tuhlataan niin paljon yhteisiä varoja työttömiin ja vammaisiin, että ei pitäisi olla valittamista.
c) Ei; meillä käytetään liikaa yhteisiä varoja harkitsemattomaan virkamieskoneiston paisuttamiseen.
d) En osaa kommentoida.

33. Tyttömyysturvalaissa sanotaan: “Henkilön, joka aloittaa 1 luvun 6 §:ssä tarkoitetun yritystoiminnan tai oman työn, katsotaan työllistyvän siinä päätoimisesti, jos toiminnan vaatima työmäärä on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.” Mitä se mielestäsi tarkoittaa?
a) Toiminimen rekisteröinyt on heti päätoiminen yrittäjä, vaikka olisi valmis vastaanottamaan kokoaikaista palkkatyötä.
b) Yrittäjänä toimiva voi nauttia työttömyysavustusta, kunnes alkaa saada riittävästi tuloja yrityksestään kattamaan pakolliset verot, eläke- ja vakuutusmaksut sekä yrityksen omat kulut.
c) Laki sanokoon mitä vain, meillä on omat tulkintamme ja niitä me noudatamme, eli laki on niin kuin se luetaan.
d) Minun ei tarvitse tietää, mitä laki sanoo; noudatan esimieheni ohjeita.
e) En osaa kommentoida.

34. Työttömyysturvalaki sanoo: “Jos henkilö on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.” Millainen käyttäytyminen mielestäsi olisi riittävä syy työttömyysturvan leikkaamiseen:
a) Vain, jos hakija ei tule haastatteluun, tulee juovuksissa, sanoo, ettei halua työtä, vaikka pystyisi sitä tekemään, käyttäytyy törkeän epäkohteliaasti tai muuten selkeästi kuvailtavalla tavalla sabotoi työnsaantimahdollisuutensa.
b) Jos työnantaja ei pidä hänen vaatetuksestaan, ulkonäöstään, kansallisuudestaan tai jostakin muusta hänen ominaisuudestaan.
c) Mikä tahansa syy, joka sai työnantajan ilmoittamaan, ettei halua palkata kyseistä henkilöä “hänen omasta syystään” – eli työnantajan sana kumoaa aina työnhakijan sanan, hänen motiivejaan ei koskaan epäillä.
d) En osaa kommentoida.

35. Kuka mielestäsi on pääasiassa vastuussa sinun elämääsi ja uraasi koskevista päätöksistä?
a) Minä itse, tietysti.
b) Valtion virastot, koska käytän julkisia koulutus-, terveydenhuolto- ja muita palveluja.
c) En osaa kommentoida.

36. Kuka mielestäsi on pääasiassa vastuussa työttömyysavustusta saavan työnhakijan elämää ja uraa koskevista päätöksistä?
a) Hän itse, tietysti.
b) Valtion virastot, koska hän saa työttömyysavustusta valtiolta.
c) En osaa kommentoida.

37. Kun sinut irtisanotaan, mitä teet?
a) Kirjaudun työvoimatoimistoon ja nostan työttömyysavustusta, kunnes löydän uuden työpaikan.
b) Työvoimatoimisto on vain luusereille ja lusmuilijoille; löydän heti uuden työpaikan, koska minulla on oikea asenne.
c) Minä olen niin arvokas työnantajalleni, etten koskaan menetä työpaikkaani.
d) En osaa kommentoida.

38. Kun joku muu kuin sinä menettää työpaikkansa, mitä hänen pitäisi mielestäsi tehdä?
a) Kirjautua työvoimatoimistoon ja nostaa avustusta, kunnes löytää uuden työpaikan.
b) Elää säästöillään ja myydä omaisuuttaan ja kirjautua työvoimatoimistoon vasta, kun mitään myytävää ei enää ole.
c) Etsiä uusi työpaikka; kyllä tekevälle työtä löytyy.
d) En osaa kommentoida.

39. Mitä mieltä olet kansalaisen perusturvasta Suomessa?
a) Jokaisella Suomen kansalaisella tulisi olla oikeus perusturvaan, johtui hänen tuentarpeensa työttömyydestä, sairaudesta, vammautumisesta, raskaudesta tai mistä tahansa muusta syystä.
b) Kukapa tekisi työtä, jos rahan saisi muutenkin?
c) Emme me tarvitse kansalaispalkkaa, tarvitsemme työtä, ja työtä kyllä riittää kaikille haluaville.
d) En osaa kommentoida.

40. Mitä sinä tekisit, jos kaikille olisi taattu sanotaan vaikka 600 euron perusturva?
a) Irtisanoutuisin työstäni ja viettäisin omaa lomaa.
b) Jatkaisin työtäni tietoisena siitä, että taloudellinen turva olisi varma, jos sitä tarvitsisin.
c) En osaa kommentoida.

41. Mitä luulet, että nyt työttömänä olevat ihmiset tekisivät, jos kaikille olisi taattu sanotaan vaikka 600 euron perusturva?
a) He eivät viitsisi nousta sängystä aamulla.
b) He hakeutuisivat työhön, jota haluavat tehdä, tai lähtisivät opiskelemaan haluamaansa alaa ilman huolta taloudellisesta toimeentulemisestaan.
c) En osaa kommentoida.

42. Kun sinut irtisanotaan ja kirjaudut työvoimatoimistoon, mielestäsi sinä:
a) Olet lusmuilija ja sinun pitäisi hävetä itseäsi.
b) Toimit laillisten oikeuksiesi mukaan.
c) Luovutat samalla päätöksenteon urastasi ja elämästäsi työvoimatoimiston virkailijoille.
d) Pidätät itselläsi oikeuden päättää elämästäsi ja urastasi.
e) En osaa kommentoida.

43. Kun joku nykyisistä asiakkaistasi menetti työpaikkansa ja kirjautui työvoimatoimistoon, mielestäsi hän:
a) On lusmuilija ja luuseri ja hänen pitäisi hävetä itseään.
b) Toimi laillisten oikeuksiensa mukaan.
c) Luovutti samalla päätöksenteon urastaan ja elämästään sinulle.
d) On edelleen oikeutettu päättämään elämästään ja urastaan.
e) En osaa kommentoida.

44. Mikä on sinun mielestäsi työttömien työnhakijoiden pääasiallinen päämäärä?
a) Pitää tuistaan kiinni millä keinoin hyvänsä ja kartella työtä, koska on mukavampaa olla kotona valtion elättina.
b) Löytää mitä tahansa työtä, oli se miten epämiellyttävä tai heille sopimaton tahansa ja työn ehdot ja olosuhteet miten huonot tahansa, koska työ on itseisarvo.
c) Löytää mielekäs tai ainakin siedettävä työ, joka mahdollistaa toimeentulon.
d) Odottaa, kunnes löytää itselleen täydellisesti sopivan työn.
e) En osaa kommentoida.

45. Kun sinä olet työttömänä, mikä on sinun pääasiallinen päämääräsi?
a) Pitää tuistasi kiinni millä keinoin hyvänsä ja kartella työtä, koska on mukavampaa olla kotona valtion elättina.
b) Löytää mitä tahansa työtä, oli se miten epämiellyttävä tai heille sopimaton tahansa ja työn ehdot ja olosuhteet miten huonot tahansa, koska työ on itseisarvo.
c) Löytää mielekäs tai ainakin siedettävä työ, joka mahdollistaa toimeentulon.
d) Odottaa, kunnes löydät itsellesi täydellisesti sopivan työn.
e) En osaa kommentoida.

46. Mitä ajattelet siitä, että työttömyysavustuksesta vähennetään vero?
a) Se on oikein; jokaisen tulee maksaa veroa tuloistaan.
b) Se on hyvä, koska se työllistää useampia virkamiehiä.
c) Se on huonoa käytäntö, koska se työllistää useampia virkamiehiä; yksi virasto antaa, toinen ottaa – tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
d) En osaa kommentoida.

47. Onko työttömyysavustusta saava ihminen veronmaksaja?
a) On, koska hän maksaa pienestä tuestaan veroa.
b) Ei, koska hänen tuestaan vähennettävä vero on vain laskennallinen kikka; se pienentää käytännössä tukea ja se joudutaan usein korvaamaan sosiaalitukena.
c) En osaa kommentoida.

48. Maksaako työttömyysavustusta saava ihminen valtion virkamiesten palkkoja?
a) Naurettava ajatus! Työtön on valtion elätti!
b) Kyllä, omalta osaltaan, kuten muutkin veronmaksajat; virkamies on kansan elätti, loinen.
c) En osaa kommentoida.

49. Onko työmarkkinatuki ja työttömyyspäiväraha mielestäsi riittävän suuri elämiseen?
a) Ei, sen ei ole tarkoituskaan olla; hakekoot apua sosiaalitoimistosta tai lainatkoot.
b) Kyllä, jos elää säästeliäästi; jos joku haluaa, annan yksityiskohtaisia neuvoja, kuinka saada raha riittämään heidän tuloillaan ja menoillaan.
c) En osaa kommentoida.

50. Mitä mieltä olet karensseista; pienestä tuesta vähennetään vielä osa tai tuki leikataan määräajaksi tai toistaiseksi?
a) Se on hyvä järjestelmä, se kannustaa löytämään työtä.
b) Se on vakava epäkohta, se johtaa helposti sietämättömään tilanteeseen ja voi ajaa avioeroihin, rikoksiin ja itsemurhiin.
c) En osaa kommentoida.

51. Mitä mieltä olet toistaiseksi voimassa olevasta karenssista, eli siitä, että työttömyysavustus evätään, kunnes työnhakija on ollut viisi kuukautta töissä, työvoimakoulutuksessa tai palkattomassa työssä?
a) Se on epäinhimillinen tapa potkia ihmistä, joka on jo maassa.
b) Se on erinomainen tapa motivoida laiskoja ja asennevammaisia työttömiä.
c) Laki sallii sen, ja sillä säästetään verovaroja, joten kannatan sitä mahdollisimman monille.
d) Se on mahdollisesti hyväksyttävä tapa pakottaa toimintaan työtön, jolle on tarjottu sopivaa työtä tai koulutusta mutta joka ei halua tehdä muuta kuin maata sohvalla ja nauttia yhteiskunnan tukra.
e) Sitä ei pidä käyttää, jos paikkakunnalla ei ole tarjota sopivaa koulutusta tai työtä; tulottomalla ihmisellä ei ole varaa matkustaa työn tai opiskelun perään muualle.
f) En osaa kommentoida.

52. Mikä seuraavista kuvaa mielestäsi sinun ja työnhakijan suhdetta parhaiten?
a) Lainvartija ja rikollinen.
b) Hoitaja ja potilas.
c) Äiti ja lapsi.
d) Opettaja ja oppilas.
e) Palvelija ja palvelun käyttäjä.
f) Salapoliisi ja petkuttaja.
g) Kaksi tasavertaista kansalaista.
h) En osaa kommentoida.

53. Onko työnhakijan ja työvoimatoimiston välinen avoin kommunikointi mielestäsi tärkeää?
a) On tärkeää, että työttömät kertovat itsestään kaiken, koska sitä voi käyttää heitä vastaan.
b) Minä ilmaisen itseäni lausunnoillani ja päätöksilläni; työttömille en puhu avoimesti, koska he saattaisivat oppia kiertämään sudenkuopat.
c) En osaa kommentoida avoimesti.

54. Kun saat potkut, missä vaiheessa lobotomia suoritetaan?
a) Heti, kun menen työvoimatoimistoon.
b) Kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
c) Ei koskaan; olen edelleen sama ihminen, kuten kaikki muutkin työttömät.
d) En osaa kommentoida, johtuen lobotomiastani.

55. Mitä olet valmis tekemään, jos työnhakija ei vuoteen ole menestynyt työnhaussaan?
a) Voin mennä hänen kanssaan työhaastatteluun ja “markkinoida” hänet työnantajalle, koska minä tiedän, miten se pitää tehdä.
b) Se ei ole minun ongelmani; jos mutuni kertoo, ettei hän ole yrittänyt parastaan, leikkaan hänen tukiaan.
c) Kysyn uudestaan, millaista työtä hän etsii ja otan yhteyttä sopiviin työnantajiin ja tarjoudun auttamaan hakukirjeen kirjoittamisessa ja toimia suosittelijana.
d) Ei minulla ole aikaa muuhun kuin kirjata sisään uusia työttömiä ja läimiä karenssia entisille.
e) En osaa kommentoida.

56. Oletko koskaan sanonut työnhakijalle jotain, minkä tiedät olevan valhetta?
a) En tietenkään, olen rehellinen ihminen.
b) Vain, jos työtön ei ole osoittanut taipumusta pitää puolensa; valehtelen vain heikoille.
c) Tarkoitus pyhittää keinot; joskus joutuu manipuloimaan, pitää vain toivoa, ettei työtön äänitä sitä.
d) En osaa kommentoida.

57. Jos työnhakija pyytää sinua vahvistamaan kirjallisesti, mitä lupasit suullisesti, sinä:
a) Soitat hänelle ja kysyt, miksi hän sellaista pyytää.
b) Lähetät hänelle vahvistuksen sähköpostilla, tekstiviestillä tai kirjeellä; virkamiehenä sinä tiedät, että olet vastuussa toimistasi työnantajallesi, kansalle.
c) Annat hänelle karenssia uppiniskaisuudesta, se kyllä saa hänet nöyrtymään.
d) Kirjoitat hänelle kieltäen koskaan luvanneesi mitään, ja toivot, ettei hän äänittänyt lupaustasi.
e) Et osaa kommentoida kirjallisesti.

58. Mikä seuraavista kuvaa mielestäsi parhaiten TE-toimistojen tehtävää nykyään:
a) Työnvälittäjä.
b) Työttömien vartija ja rankaisija.
c) Työttömiä raaka-aineenaan käyttävä tehdas.
d) Työttömien, valkokaulustöihin opiskelleiden suojatyöpaikka.
e) Työttömien orjatyöhön pakottaja, yritysten kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti.
f) En osaa kommentoida.

59. Saavatko TE-toimistojen virkamiehet palkkioita yrityksiltä, välittämistään orjatyöläisistä?
a) Saavat, matkoja ja muita kiitollisuudenosoituksia.
b) Mutta sehän olisi korruptiota!
c) Ehkä jotain pientä henkilökohtaista lahjaa tai etua.
d) Tietysti saavat, ja aiheesta; ilman orjatyöläisiä Suomen yritysmaailma romahtaisi, ja kukapa teksi ilmaista työtä, ellei TE-toimiston virkailijat siihen pakottaisi.
e) En osaa kommentoida.

60. Mitä mieltä olet virkamiehen valehtelusta?
a) Jokainen valehtelee joskus, ja ihmisiähän virkamiehetkin ovat.
b) Valehtelua virassa ei ole tehty rangaistavaksi teoksi, joten valehdella voi vapaasti.
c) Se on hyväksyttävää, kunhan siitä ei jää kiinni; ei kannata valehdella kirjallisesti eikä kameran edessä.
d) Se on valitettavan yleistä, mutta minä en valehtelisi.
e) Suomalaiset virkamiehet eivät valehtele.
f) Valheesta kiinni jääneet virkamiehet tulisi erottaa virastaan.
g) En osaa kommentoida.

61. Mitä arvelet tästä usein kuullusta väitteestä: “Se on omasta asenteesta kiinni, että on työtön.”?
a) Näinhän se on; palkkatyötä on kyllä kaikille halukkaille.
b) Se syyllistää uhria.
c) Voi päteä joidenkin kohdalla, mutta ei pitäisi yleistää.
d) En osaa kommentoida.

62. Jos työnhakija syystä tai toisesta kieltäytyy julkaisemasta ansioluetteloaan CV-netissä, mielestäsi:
a) On oikein rangaista häntä kahden kuukauden karenssilla; siinäpähän oppii tottelemaan käskijäänsä.
b) Jokaisella on oikeus päättää, miten julkisesti haluaa itseään markkinoida; siitä ei saa rangaista ikäänkuin se olisi suurikin rikos.
c) CV-netti ei ilmeisesti ole työnhakijan mielestä hänelle käyttökelpoinen palvelu; sitä pitäisi korjata.
d) En halua kommentoida.

63. Mielestäsi työnhakijan pitäisi olla enemmän:
a) aktiivinen ja itsenäinen.
b) tottelevainen ja passiivinen.
c) nöyrä ja huonommuudentuntoinen.
d) En osaa kommentoida.

64. Mielestäsi työvoimatoimiston pitäisi:
a) auttaa työnhakijaa saavuttamaan tavoitteensa, mikäli hänellä niitä on; tämä aktivoisi työnhakijaa.
b) päättää, mitä työnhakijan pitäisi tehdä ja sitten pakottaa hänet tekemään niin; tämä passivoisi työnhakijaa.
c) rangaista työnhakijaa, jos hän ei tottele työvoimatoimiston määräyksiä; ehkä se opettaisi nöyryyttä.
d) kohdella työnhakijaa kuin alempiarvoista loista, koska sellainenhan hän on.
e) nähdä paikkansa työpaikkojen ja työntekijöiden välittäjänä ja jättää päätös työsuhteen syntymisestä työnantajalle ja työnhakijalle.
f) En osaa kommentoida.


Lähde : http://reilusuomi.wordpress.com/kysely/